Okunan
Biseksüel Sağlığına Dair 3 Uzman Görüşü

Biseksüel Sağlığına Dair 3 Uzman Görüşü

Desireè Guerrero – Jacob Anderson-Minshall

Bu yazı 3 Experts On Maintaining Bisexual Health isimli metnin Türkçe çevirisidir.

“Biseksüel olan birinin cinsel olarak sağlıklı kalması ne anlama gelir?”

Bazı açılardan biseksüel birinin cinsel olarak sağlıklı kalmayı sürdürmesi, herhangi cinsel yönelimden birinin cinsel olarak sağlıklı kalmayı sürdürmesi gibidir. 

Örneğin, Bisexual Resource Center’dan Denarii Monroe diyor ki; “Kişisel olarak benim için cinsel olarak sağlıklı kalmak, tercihen kesinlikle biriyle cinsel ilişkiye girmeden önce cinsel yolla bulaşan enfeksiyon testi ve HIV testini düzenli şekilde yaptırmak anlamına geliyor.”

“Mutlu, sağlıklı bir biseksüel olmanın püf noktalarından ilki, bu testleri yaptırarak cinsel olarak sağlıklı kalmaktır,” diyor Amy Andre. Amy Andre Boston’daki Fenway Enstitüsü’ndeki Biseksüel Araştırma Birliği (Bisexual Research Collaboration) ile sağlık üzerine çalışıyor. Kendisi rutin testlerin ve önleyici ilaçların, cinsel sağlığı uzun süre korumanın esas yöntemleri olduğunu öne sürüyor.  

“Maalesef,” diyor Andre, “çalışmalar, diğer cinsel yönelimlerden kadınlara kıyasla kendini biseksüel olarak tanımlayan kadınların pap smear testi ve mamografi tarama testi gibi kanser için kontrol testi yaptırmalarının daha düşük olduğunu gösteriyor,” diye de ekliyor.

Bu, biseksüel olmayanlara kıyasla biseksüel olan kadın ve erkekler arasındaki pek çok sağlık düzeyi farklarından biri. 

“Bi+seksüel cinsel sağlığı, cinsel sağlık hizmeti dahil olmak üzere bi+’ların yeterli sağlık hizmetlerinden faydalanma konusunda aşmaya çalıştıkları belirli sistematik engelleri tanımak anlamına geliyor,” şeklinde belirtiyor Monroe. Daha kapsayıcı bir ifade olan “bi+” yı kullanmayı tercih ediyor. Bi+; panseksüel, poliseksüel ve gey, lezbiyen ya da heteroseksüelliğin ötesindeki tüm cinsel yönelimleri içerme niyetiyle kullanılan bir terim. 

Biseksüel sağlığına yönelik temel engellerden birini de “bifobi, biseksüel görünmezliği ve biseksüel olarak açık olanların karşılaştığı ayrımcılık” olarak tanımlıyor Andre. Bu damga “fiziksel ve zihinsel sağlığımızı ve cinsel sağlık kontrolleri konusunda seçim yapabilmemizi bile etkiler,” diye ekliyor.

Andre’ye göre sağlık çalışanlarına açık olmak, cinsel olarak sağlıklı olmanın esas noktası. “Açıldıklarında biseksüellerin çoğunun sağlık hizmetlerinde ayrımcılığa uğramaları talihsiz bir gerçekliktir. Bu yüzden durumun kendisi, keskin bir bıçağın iki yüzü gibi.” 

“Özellikle biseksüel kadınların ev içi şiddete maruz kalma oranları daha yüksek. Depresyon, anksiyete, intihar eğilimi, alkol bağımlılığı ve diğer bağımlılıklarla yaşama oranları biseksüellerde daha fazla. ”

Monroe, “ait olduğum biseksüel topluluğunu sadece ‘LGBT’ dostu değil aynı zamanda özel olarak bi+ dostu olan doktorlar ve diğer sağlık profesyonellerini bulacak kaynaklar olarak” kullanıp bu konuda mücadele verdiğini söylüyor. “Böylece cinsel geçmişim ve arzularım gündem olduğunda doktor muayenelerime bu kadar çok bi+ düşmanlığı sızmayacak,” diyor. 

Andre, gerçekten kendini biseksüel hastalara hizmet vermeye adayan sağlık çalışanlarının ayrımcı olmadıklarını beyan etmeleri ve verdikleri söze sadık kalmaları gerektiğini belirtiyor. 

“Bi+ cinsel sağlığını iyileştirmek belirli ihtiyaçlara dair sorunları çözmeye çalışmak anlamına geliyor. Bunun anlamı da özel olarak bi+ silinmesini, bi+ düşmanlığını ve monoseksizmi kabul etmek ve sonrasında da bunlar üzerine çalışmaktır.”

“LGBT topluluğu içinde bile pek çoğumuz hâlâ devasa boyutlarda ayrımcılık yaşıyoruz. Bir doktorda gökkuşağı rozeti var diye ya da [İnsan Hakları Kampanyası] eşitlik sembolüne sahip diye bu kendisinin beni hoş karşılayacağı anlamına mı gelir? Ya da ben kendisine erkek ve kadın partnerlerim olduğunu söyleyebilir miyim? Ya da partnerimin cinsiyeti ne olursa olsun doktora biseksüel olarak açılabilir miyim? Bence sağlık çalışanlarının, biseksüel hastaları ve danışanlarına hoş karşılanacakları bir ortamı açıkça sunabilmeleri için gerçekten daha çok yol kat etmeleri gerekiyor.”

Monroe biseksüellerin sağlık ihtiyaçlarına baktığında, önleyici cinsel sağlık testlerinin buz dağının görünen yüzü olduğunu öne sürüyor, nedenini de şöyle belirtiyor: “Bizler hem hetero hem de gey ve lezbiyenlerden daha yüksek oranlarda yoksulluktan muzdaribiz ve sağlık sigortamız, masraflarımızın çok daha küçük bir kısmını karşılıyor.” 

Andre de aynı fikirde. “Bu konu üzerine yapılmış çok az araştırma var. Fakat yapılan herhangi bir araştırma, bizlerin daha az para kazanma, daha yüksek oranlarda işsizlik yaşama ve potansiyelimizin daha azına kanaat eden işlerde çalışma eğiliminde olduğumuzu gösteriyor. Hepimizin bildiği gibi A.B.D’.de sağlık hizmeti pahalı hatta pek çok insan için karşılayamayacakları kadar pahalı,” diyor.  

Bu arada Andre biseksüellerin belki de kendilerini tatmin edecek yeterlilikteki sağlık hizmetine daha fazla ihtiyaçları olduğunu belirtiyor. “Özellikle biseksüel kadınların ev içi şiddete maruz kalma oranları daha yüksek. Depresyon, anksiyete, intihar eğilimi, alkol bağımlılığı ve diğer bağımlılıklarla yaşama oranları bizde daha fazla. Bizlerin zaten ilgilenecek bir yığın meselesi varken sıra gelecek de, “‘Ah, mamografi testi yaptırmayı programıma koysam iyi olur,’ diyeceğiz. Kişinin parası olmadığında, istismar içeren bir ilişkiden kaçmaya çalıştığında, kendini bok gibi hissettiğinde ve intihar etmeyi düşündüğünde, bu mesele önceliği olmayabilir. Bence bunların hepsi kartopu gibi büyüyor ve kendimizle ilgilenmemizi zor hâle getiriyor. İşte bu talihsiz bir gerçeklik.”

“Bi+’ların çoğunluğu, beyaz olmayan insanlardır ve transların çoğunluğu bi+’dır,” diye ekliyor Monroe ve biseksüellerin karşı karşıya kaldığı eşi benzeri olmayan sosyo-ekonomik sorunların altını çizerek şöyle diyor: “Bu sorunlar, çok baskıcı bir sistem içinde özellikle birden fazla kez ötekileştirildiğimizde, ihtiyaçlarımızı yeterince karşılamaya çalışma biçimimizi etkiliyor. Bence bi+ cinsel sağlığını iyileştirmek belirli ihtiyaçlara dair sorunları çözmeye çalışmak anlamına geliyor. Bunun anlamı da özel olarak bi+ silinmesini, bi+ düşmanlığını ve monoseksizmi kabul etmek ve sonrasında da bunlar üzerine çalışmaktır.”

The Bisexual Research Collaborative on Health (Sağlık Üzerine Biseksüel Araştırması Birliği- BiRCH) ve the Center for Culture, Sexuality, and Spirituality (Kültür, Cinsiyet ve Ruhanilik Merkezi)’nin kurucu ortağı H. Sharif “Dr. Herukhuti” Williams, cinsel akışkanlığını kabul etme ve sevme egzersizi yapmaya çalıştığını anlatıyor. “Ayrıca bunun bir bölümü de cinselliğimi gizlemeyi, sınırlandırmayı ve patolojikleştirmeyi amaçlayan dışsal toplumsal baskılara direnebilmek demektir.”

“Eğer belirli bir cinsiyetten belirli biriyle olmayı seçersem,” diye konuşmasını sürdürüyor Herukhuti, “dış dünya, içselleştirilebilecek etiketleri takmak isteyecektir bana. Kendi gerçeğimin gücünde ayakta kalmalıyım ve kendime cinsel olarak cinsiyetlerin ötesinde bir alan sağlamalıyım,” diyor.

Ayrıca pek çok biseksüel için cinsel sağlık, sağlıklı ilişkiler kurmak ve bunları sürdürmeyi içeriyor. 

“İlişkiye dair ihtiyaçlarımı anladığımdan emin olmalıyım ki partner ya da partnerlerimle açıkça ve güven duyarak konuşabileyim,” diyor Monroe ve ekliyor, “Ayıkken sadece ayık insanlarla cinsel ilişkiye girerek cinsel açıdan sağlıklı kalıyorum.”

Herukhuti “ilişki yaşayacağım bir partner aradığımda, onun bilgiden yoksun olmasına, bifobisine, keşfedilmemiş korkuları ve önyargılarına” hazır olmaya çalıştığını belirtiyor. “Bunlara karşı koyabilmek ve kendi gerçeğimde ayakta kalabilmek cinsel sağlığımın bir parçası. Korku yüklü HIV mesajlarının zirve yaptığı ‘80’lerde büyüdüm. Böylelikle partner ararken duyduğum korku ve endişeye titizlikle yaklaşarak dürüst olmaya çalışmak ve korkularım ile endişelerim üzerine çalışabilmek için kendi gerçeğimin gücünde ayakta kalmaya devam etmeliyim.”

“Toplumda erkek ve kadın arasında farklılık gösteren cinsel kültürler var,” sonucunu çıkarıyor Herukhuti. “Bu iki kültür içinde de kafamı berrak tutup yolumu bulabilmeyi ve her iki kültürün problemli yanlarını tanımayı öğrendim. Erkeklere duygusal zekalarını geliştirebilmeleri öğretilmiyor. Ya da kadınlara cinselliklerini sınırlamaları öğretiliyor. Bu durumun kurduğum sosyal etkileşim ve ilişki ihtimallerimin üzerinde etkisi oldu. Biseksüel bir erkek olarak erkeklere desteklemelerinin öğretildiği patriyarka ve kadın düşmanlığına sıkça meydan okudum. Kişisel olarak cinsel anlamda güçlü -cinselliğini sınırlamayan- kadınlara ve dokunaklı biçimde duygusal zekalarını geliştiren erkeklere ilgi duydum. Tüm bunlar kişisel cinsel sağlığımı ve refahımı olduğu gibi sürdürmemde rol sahibiydiler.”

Herukhuti ve Andre, çığır açan grup BiRCH’nin kurucu üyeleri. Biseksüel sağlığına dair mevzular üzerine araştırma yapmaya ve kamusal alanda farkındalık yaratmaya odaklanan grup, Boston’daki Fenway Enstitüsü’nde kuruldu.


Bu yazı da ilginizi çekebilir: Bifobi, Sağlık Araştırmasını Sınırlıyor ve Hastaların Canını Yakıyor

Tutar Mı?
Ben Şok
0
Bifobiye Karşı Ses Çıkar
1
But Tutar
0
Gullüm Ayol
0
Tutmaz Ama Evet
0
Yorumları Göster (0)

Yanıt Bırak

Your email address will not be published.

Bitopya Copyright © 2019. Created by edalgakiran

Yukarı Git